torsdag, oktober 01, 2009

Och vinnaren är...

För en månad sedan utlyste jag någon slags tävling här på bloggen, och jag och Ada har sedan dess med gemensamma krafter tagit oss an era fokalpunktssvar. När vi inte har sovit eller ätit mellis har vi på heltid ritat cirkeldiagram och stapeldiagram, räknat decimaler och derivata, adderat och dividerat och vi tror oss nu ha listan över var dávamálläsaren strålar samman i sina mentala kartor. Såhär ser topografin ut:
  • Trädens fokalpunkt.
Med mycket god marginal är segraren ek. Jag tyckte själv att den här var given, för om man ber någon rita ett träd, visst är det en ek man ritar. En sparbanksek. Den står stadigt rotad, gjuten i platina bredvid standardmetern och standardkilogrammet i Paris. Trädens träd.

Andra förslag: asp, björk, samt min bror Joakims heltokiga förslag: gran. Ett barrträd!
  • Högtidernas fokalpunkt.
Möjligen var min brors nippriga förslag inspirerat av den här kategorin, för här var segern för julen förkrossande. Man kan undvika att fira påsk, glömma av midsommar (jag har gjort det en gång) och gå och lägga sig tidigt på nyår, men om man inte har något slags religiöst alibi kommer man inte undan julen. Högtidernas högtid!

Ett annat förslag: den på många sätt lika magiska midsommar.
  • Städernas fokalpunkt.
Här har det blivit knivigare. Den stad man bor i eller omkring är ju för många också den som ligger närmast hjärtat och hjärnan, och folk har därför börjat gissa var den typiske dávamálläsaren kan tänkas bo. (Jag har statistik på det och råkar veta att det är i Stockholm med omnejd, om inte Lund räknas som en förort till Malmö.) Det hjälper nu inte, för de flesta har ändå tänkt bortom sådana kategorier för att hitta någon mer arketypisk städernas stad och Lasse Berghagen må sjunga vad han vill, men de flesta har hamnat i New York, världens huvudstad.

Andra förslag: Stockholm, Malmö, London.
  • Artisternas fokalpunkt.
Även här har några försökt vara lite extra smarta och tänka i flera led, verkar det som. Någon har gissat på Radiohead, kanske för att jag råkar ha en fäbless för dem, (är förresten en grupp en artist?) och någon har tänkt på malmöprofiler och gissat Timbuk. Men de flesta har sökt efter artisternas artist. För något år sedan hade det möjligen blivit en hård kamp mellan kungen av rock och kungen av pop, men sedan den 25 juni är saken klar. Michael Jackson regerar (med hyfsad majoritet) från dödsriket.

Andra förslag: Elvis, U2, Timbuktu, Carola, Radiohead.
  • Böckernas fokalpunkt.
På en prästbarnsblogg är det kanske ingen jätteöverraskning att det skulle bli en solklar seger för Böckernas bok - Bibeln.

Andra förslag: tegelstenen Brott och straff och den innovativa lösningen Kokboken.
  • De svenska personernas fokalpunkt.
Jag hade ju hoppats att det skulle bli jag, men trots att svaren spretar rätt mycket så tyckte flest att den svenskaste av svennar är pappa Kungen, och det är väl svårt att inte hålla med.

Andra förslag: på samma linje har vi unga fröken Kronprinsessan. Mitt förslag var annars den alldeles väldigt svenska Astrid Lindgren och någon annan höll med. Göran Persson, Lasse Berghagen och Sven Wollter (!) fick också röster.
  • Maträtternas fokalpunkt.
När det kommer till mat är vi uppenbarligen kvar i barndomen. Klar segrare var spagetti med köttfärssås. Maträtternas moder!

På delad andraplats: köttbullar och pizza. Era barnrumpor!
  • Dryckens fokalpunkt.
Lika mellan öl och coca cola.

Delad andraplats till kaffe och min chansning: vatten. Det är en klar och välsmakande vätska. Ni kan ju prova den som ett alternativ någon gång, in emellan ölhävandet och colaklunkandet.
  • Filmernas fokalpunkt.
Kanske tänkte ni som jag, att egentligen skulle man ju vilja säga Sagan om ringen, men det är ju tre filmer så då får man söka sig till någon annan påkostad storfilm, för de flesta av oss hamnade på Titanic. Filmernas film, tydligen.

Andra alternativ är nästan samtliga filmer jag övervägde: Ben Hur, Citizen Kane, Nyckeln till frihet, Pulp fiction, Sjunde inseglet, Gudfadern.
  • De historiska personernas fokalpunkt.
Jämnt skägg mellan två gamla skägg. Jesus och Gustav Vasa. Jag tror jag vet vem av dem som har anledning att känna sig smickrad.

Andra förslag: Jesu antipod Hitler, Napoleon samt Columbus.

Bäst klarade sig förövrigt min bror Markus, som bara missade en fokalpunkt. Grattis! Men vad lär vi oss nu av allt detta?

5 kommentarer:

  1. På bokfokalpunkten måste jag medge att jag fick en fullständig blackout. Bibeln dök av överhuvudtaget inte upp i skallen. Istället satt jag och grubblade över en roman alla kände till. Lyckades kanske inte så bra där heller...

    SvaraRadera
  2. Fast hade det blivit en roman hade nog Brott och straff legat väldigt bra till!

    SvaraRadera
  3. Den här roliga tävlingen missade jag. Bra svar även om det rent objektivt sett bara var rätt bidrag som vann i kategorierna stad och maträtt. Att grodätaren Bernadotte brädade Astrid Lindgren som svenskarnas svensk kan bara finna sin förklaring att du vänt stapeldiagrammen upp och ner. Och att den äktsvenska tallen inte ens fanns med som kandidat är ett annat exempel på osunt utrikiskt inflytande över Dávamáls läsare.

    SvaraRadera
  4. Haha, jag vann!
    Jag missade spagetti & köttfärssås, men skrev köttbullar som kom tvåa i kategorin.

    SvaraRadera
  5. Det här var en kul tävling. Synd att jag missade den. Grattis ni som var med! Och bra ihopräknat Ada! /mirjam i städernas fokalpunkt

    SvaraRadera