måndag, december 14, 2009

Rekviem för en blogg (och ett decennium)

Varför, kan man fråga sig, sparka liv i en uppenbart självdöende blogg, bara för att med ens ge den en dödlig injektion? Jo, här i livet måste man hålla på vissa principer, och jag är inget vidare på den saken i det stora hela men en sak jag tror på är ordentliga avslut. Det här är ett sånt. Det här är mitt sista blogginlägg på Dávamál. Min pappaledighet börjar närma sig sitt slut. Det är dags att lägga bloggen i malpåse och knyta igen säcken. Jag stänger butiken, tar ner bannern och bommar igen fönstren.

Men först, alltså, ett värdigt avslut. Jag tänkte mig en dödsmässa. En sju och en halv timma lång. Det är väl det minsta jag kan göra. Den består av de 100 bästa låtarna från det decennium som ju var bloggens, och som strax nog även det lider mot sitt slut. Jag tror ju på att förnuft ska styra här i världen och ville göra detta rätt och riktigt, så därför benade jag fram 30 vetenskapliga faktorer för vad som avgör att en sång är bra och satte mig att kalkylera. Resultat: 100 låtar halvsvängig fusionjazz. Plötsligt kom jag till en oerhörd insikt: musik är något subjektivt! Så jag gjorde en ny lista med det enda kriteriet att jag ska råka gilla låtarna, vare sig det beror på nostalgi, fiffigt effektsökeri eller nåt annat. Jo, två andra regler har jag haft. Bara en låt per album, och låten måste finnas på Spotify (annars skulle Arcade Fire - Tunnels, Jens Lekman - You Are The Light och Godspeed You! Black Emperor - Rockets Fall on Rocket Falls hamnat högt). Har du Spotify kan du lyssna på listan här. Höra hur varje låt är ett snäpp bättre än den förra. Från tidernas mest medryckande småsexistiska politikerförraktsanthem, ända till världens kanske bästa låt. Håll till godo:

100.Jarvis Cocker – Running The World
99. The Embassy – Some Indulgence
98. Thåström – Kort biografi med litet testamente
97. The Cardigans – Communication
96. Justice – D.A.N.C.E.
95. Björns vänner – Åkrar och himmel
94. The Avalanches – Since I Left You
93. Nicolai Dunger – Slaves (We're Together Like)
92. Alfie – Umlaut
91. bob hund – Papperstrumpeten
90. Jenny Wilson – Let My Shoes Lead Me Forward
89. Four Tet – Slow Jam
88. Caesars – Cherry Kicks
87. Jens Lekman – Another Sweet Summers Night On Hammer Hill
86. Tough Alliance – Something Special
85. Familjen – Det Snurrar I Min Skalle
84. Sébastien Tellier – Divine
83. Figurines – All Night
82. The Latin Kings – Blend Dom
81. Kent – Dom Andra
80. Death Cab for Cutie – Different Names for the Same Thing
79. Nordpolen – På Nordpolen
78. Forest & Crispian – Tellus! What Are You Doing?
77. The White Stripes – Seven Nation Army
76. Johnny Cash – Hurt
75. Beirut – Elephant Gun
74. Fever Ray – If I Had A Heart
73. Ane Brun – Humming One Of Your Songs
72. Simian/Justice – We Are Your Friends
71. Robert Wyatt – Stay Tuned
70. The Strokes – Last Nite
69. Sofia Karlsson – Ett gammalt bergtroll
68. Forest & Crispian – Whispering Wind
67. Ryan Adams – New York, New York
66. Björn Olsson – Göteborg
65. Air – Alone In Kyoto
64. The Magic Numbers – I See You, You See Me
63. Belle and Sebastian – Legal Man
62. Efterklang – Collecting Shields
61. The Bear Quartet – What I Hate
60. The Postal Service – Such Great Heights
59. Röyksopp – Poor Leno
58. Anna Järvinen – Ps, Tjörn
57. Teddybears STHLM – Cobra Style
56. Fleet Foxes – White Winter Hymnal
55. Thomas Newman – Dead Already
54. Queens Of The Stone Age – No One Knows
53. Hot Chip – Careful
52. Kashmir – Melpomene
51. Juvelen – Hanna
50. OutKast – Hey Ya!
49. bob hund – Tinnitus I Hjärtat
48. Jenny Wilson – Like A Fading Rainbow
47. Robyn – Be Mine!
46. Murder – Daughters Of Heavy
45. Peter Bjorn And John – Young Folks
44. Kings Of Convenience – I'd Rather Dance With You
43. Faultline – Where Is My Boy?
42. Laakso – Västerbron
41. Múm – Green Green Grass Of Tunnel
40. TV on the Radio – Staring At The Sun
39. Kent – Mannen I Den Vita Hatten ( 16 År Senare )
38. Figurines – The Air We Breathe
37. Thom Yorke – Atoms For Peace
36. Silverbullit – Run
35. Markus Krunegård – Den som dör får se / Markus Kyrkogård
34. The Plan – Mon Amour
33. The National – Ada
32. The Books – Be Good To Them Always
31. Antony & The Johnsons – Hope There's Someone
30. Sigur Rós – (Njosnavelin)
29. Radiohead – Packt Like Sardines In A Crushed Tin Box
28. PJ Harvey – This Mess We're In
27. Esbjörn Svensson Trio – The Face Of Love
26. Death Cab for Cutie – Transatlanticism
25. Håkan Hellström – Rockenroll, Blåa Ögon - Igen
24. Jonathan Johansson – En hand i himlen
23. Broder Daniel – Shoreline
22. Anna Ternheim – Shoreline
21. Beck – Paper Tiger
20. Khonnor – Magan's Present
19. José González – Crosses
18. Radiohead – 2 + 2 = 5
17. Håkan Hellström – Gårdakvarnar Och Skit
16. Antony & The Johnsons – Atrocities
15. Kleerup feat. Robyn– With Every Heartbeat
14. The Ark – Calleth You, Cometh I
13. The Knife – You Make Me Like Charity
12. Björk – Unison
11. Eminem – Lose Yourself
10. Death Cab for Cutie – I Will Possess Your Heart
9. Stina Nordenstam – Parliament Square
8. Sufjan Stevens – Concerning the UFO sighting near Highland, Illinois
7. The Knife – Forest Families
6. Rufus Wainwright – Gay Messiah
5. Iron & Wine – Carousel
4. Håkan Hellström – Nu Kan Du Få Mig Så Lätt
3. Arcade Fire – No Cars Go
2. Sigur Rós – Gobbledigook
1. Radiohead – Idioteque


Så var det med den saken. Tack för att ni har läst!

8 kommentarer:

  1. Din lista är helt korrekt! En av dina käpphästar i bloggen, att världen aldrig varit bättre än nu, gäller verkligen även på musikfronten. Tack för ett vackert bloggår.

    SvaraRadera
  2. Tack och bock! Ja, någon låt kan möjligen hamnat ett steg högre upp eller lägre ner än de borde ha gjort, men i övrigt tror jag att listan överensstämmer väl med Sanningen. När man lyssnar på de sista 20 låtarna reser sig nackhåren. Inte kan väl 10-talet ändå bli bättre?

    SvaraRadera
  3. Många bra låtar. Om det är årtiondets hundra bästa vet jag inte. För gammal för att kunna avgöra det antar jag. Tack för trevlig läsning! Hoppas du återkommer i bloggosfären när du har tid.

    SvaraRadera
  4. Finfin lista och ett klart värdigt slut på en synnerligen läsvärd blogg!

    Välkommen tillbaka vid nästa pappaledighet ;)

    SvaraRadera
  5. Underbart David! Den listan ska köras här i hemmet! Tack för att du tog dig tid, och synd att det är slut! Jag gillar din blogg, och blir lite känslig så här på sluttampen. Tur att du är min svåger så att vi ses typ jämt ändå! Kram S

    SvaraRadera
  6. Jag har många invändningar när det gäller listan, men håller i alla fall med om topp tre. Tror jag. Och nummer 12 och nummer 18. Nummer 53 ska högre upp och nummer 11 mycket längre ner!

    Välkommen till mitt jobb! (Tycker du borde få betalt av staten för att blogga istället).

    SvaraRadera
  7. Så lika men ändå så olika mot om jag hade gjort den. Tänk va. Jag ska framför allt öppna upp din lilla länk och lyssna igenom de jag inte känner till.

    SvaraRadera
  8. Det är lite som när Sverige inte tog sig till fotbolls-VM. Jag har inte riktigt accepterat att bloggen inte lever.

    Alltså, intellektuellt har jag ju det - jag förstår att ingen kommar att läsa detta eftersom jag väntat till nu, men jag vill säga det nånstans.

    SvaraRadera