tisdag, april 21, 2009

af Dav.

Jag har alltid tänkt mig själv som en enkel man, en Dav av folket, vars anfäder och urmödrar fötts fram på stampade jordgolv under låga tak. Det berättas om min farfars farmor Severina Torbjörnsdotter att patron Bexell en gång körde bort henne och hennes ko från hans vall med ett "Dra åt helvete", varpå Severina svarade: "Men då är la det patrons, det med?" Den sortens bondska rötter.

Men för två år sedan råkade jag hitta farfars gamla släktforskning. Redan ytterligare tre generationer bakåt från Severina ramlar man på blåa ådror som löper bak till 1500-talet. Där finner man exmeplvis min farfars farfars farfars morfars morfars morfar Mårten Krakow som med sin hustru Emerentia lyckades försvara Gullbergs fästning, nuvarande Skansen Lejonet i Göteborg, mot dansken. Det finns också i min farfars släktträd en liten kommentar över familjen Fleetwood där det med min farfars ödmjuka handstil noteras att grenen går att följa till 1100-talet. Vid det här laget börjar jag förstås få blodad tand och googlar som en galning för att hitta dessa 1100-talsrötter. Guldgruvan visar sig vara min farfars farfars farfars mormors mormors mormor, Maria Eriksdotter Stierna. Hon kan nämligen i rakt nedstigande led visa släktskap med exempelvis Heliga Birgitta, Birger Brosa, Birger Jarl, Erik den Helige, och Olof Skötkonung. 

Men vänta. Det blir bättre. Olof Skötkonung kan nämligen visa släktskap med danska kungar som  Knut den Store och Harald Blåtand, som i sin tur kan visa släktskap med polska och saxiska kungligheter tillbaka till 700-talet. Dessa, i sin tur, kan spåra sina rötter tillbaka till norden, via de tre urkungarna i Uppsala högar, bak till Frej, Njord och själva Odin, som gett den här bloggen sitt namn. (Han är min farfars farfars farfars mormors mormors mormors farfars mormors mormors farfars farfars farfars farmors mormors farfars morfars morfars farfars morfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfar). 

Därtill kan jag visa hur jag i rakt nedstigande led är släkt med kejsar Nero, med Aeneas som kämpade i Troja, bidrog till Roms grundande och var son till Venus, min anmoder, med Josef av Aramathaia som begravde Jesus, med fader Abraham och med Adam, den första människan på jorden och min farfars farfars farfars mormors mormors mormors farfars mormors morfars mormors mormors mormors morfars farmors farfars mormors mormors farfars morfars farfars morfars farfars farfars farfars farmors farfars farfars farmors farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farmors farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfar. Möjligen är dock släktträden en aning kryddade några gånger på vägen.

4 kommentarer:

  1. Annica Björck Olers21 april 2009 kl. 21:47

    Haha! En aning kryddade kanske... Men om jag inte minns helt fel så släktforskade min fars farmor en del under sin levnadstid, och kom bland annat fram till att jag OCKSÅ är släkt med Harald Blåtand (!). Och alltså även med dej... Hej släkting! :-)

    SvaraRadera
  2. Se där! Och på så nära håll, sen. Dessutom vågar jag lova att du är släkt med Adam också. Om det inte är något lurt med Första Mosebok.

    SvaraRadera
  3. Jag hade hoppats på fler skandaler.

    SvaraRadera
  4. Skandaler? Vår anfader Adam åt av det där äpplet, är inte det tidernas största skandal? Vad mer kan du begära?

    SvaraRadera