onsdag, september 09, 2009

Fokalpunktsleken

Jag och min vän Daniel hade ett tag en fix idé om att avtala saker via så få och knapphändiga sms som möjligt. En skrev till exempel "öl" och den andre fick räkna ut att det troligen var en förfrågan om att dricka öl ikväll, runt sju, på det stället vi senast drack öl på. Bristen på information om var och när vi skulle göra vad var information i sig. Inom spelteori kallas det här för fokalpunkter, de punkter där folk i brist på kommunikation strålar samman. Standardförklaringen brukar vara två vänner som ska ses, där mobilsamtalet bryts precis när en sagt "Vi ses vid...". Nu måste man räkna ut vart den andre tror att man tror att den andre tror att man går, en plats som sticker ut och verkar vara en naturlig träffpunkt - områdets fokalpunkt. I Göteborg kommer de troligen (om de inte brukar mötas någon annanstans) att träffas vid Kopparmärra, i Malmö vid Arbetarsvampen och i Stockholm på Plattan, väl.

Nu tänkte jag att vi skulle leka en lek (som jag inte själv kommit på, utan snott från Bergh). Leken går ut på att hitta fokalpunkter inom en kategori. Jag har lekt den några gånger med min överseende fru. Jag säger: "Fokalpunkt - bil", vi får lite betänketid för att fundera ut vilken bil den andre troligen tänker på och sen säger vi "Ett, två, tre... Volvo." Men jag tror leken blir mycket roligare om vi är fler. Därför tänkte jag rada upp några kategorier vi gemensamt ska hitta fokalpunkter på, några tror jag är rätt lätta, andra svåra. Håll till godo:
  1. Träd
  2. Högtid
  3. Stad
  4. Artist
  5. Bok
  6. Svensk person
  7. Maträtt
  8. Dryck
  9. Film
  10. Historisk person
Er uppgift är alltså nu att för varje kategori fundera ut vad de flesta kommer svara. Vilket träd anser Dávamáls läsare vara trädens fokalpunkt, osv.? Om ni tycker det här verkar roligt mejlar ni era svar till mig på david.vastskar [snabel-a] gmail.com, så sammanställer jag resultatet och publicerar här om någon vecka. (Grejen sabbas förstås om ni skriver svaren i kommentarsfältet.) Mina lösningar finns redan nedklottrade på en liten lapp. Ju fler svar, desto roligare blir det. Heja heja!

2 kommentarer: