lördag, maj 16, 2009

Om rim och reson

Det är väldigt roligt att ni skickar in så många frågor till Dávamál. Låt mig ta en ur högen: "Varför säger man 'Summan av kardemumman' egentligen?" undrar Joak A och Gus B. Anledningen är att uttrycket rimmar, vilket man kan höra om man ljudar det långsamt. Svenska akademins ordbok: "Ordet [är] bl. ett utan hänsyn till dess eg. bet. godtyckligt valt rimord till SUMMA" (Belagt sedan 1899.)

På samma sätt säger man "Lätt som en plätt" trots att det i själva verket är ganska bökigt att grädda plättar. De stammar nämligen från en tid när man tyckte att allt var lite roligare och lite klokare om det innehöll rim. Man trodde att allt var guld som glimmar och allt var sant som rimmar. Man samlade all denna klokskap av bonnförnuft i ett stort rimlexikon som man kallade bondepraktikan. Där kan man tillexempel läsa att om solen går ner i moln kommer det regna nästföljande morgon, och som bevis anförde man ljudlikheten mellan orden "säck" och "bäck".

*

Som ni kanske ser har jag fått en ny bild i mitt sidhuvud. Den får mig att tänka på Livets Ord av någon anledning. Men så får det vara. Mitt hopp får väl stå till att det är sant som det brukar sägas: "Frikyrklig logga - en jäkel på att blogga."

3 kommentarer:

  1. Tack!

    Nuförtiden tror vi inte på väderteorier för att de rimmar, men för minnets del är språklekar inte så dumt: man är VIS om man lägger Vatten I Syra, och Laga Ni så Diska Vi.

    Fortfarande ska väl förresten det som sägs om själen och livet vara tjusigt för att slå an våra sanningssträngar? Även de popartister och bloggare som slutat rimma vill gärna klatscha till det lite.

    SvaraRadera
  2. Bäste Dávamál,

    I något slags sammanhang här om språk och uttryck undrar jag vad som definierar ett "pappa-skämt."

    SvaraRadera
  3. Gustf, ett svar är på väg, men jag behöver lite mer betänketid. Det var svårgooglat.

    SvaraRadera