fredag, juni 26, 2009

Maxon Jaxon är uppstånden?

Jag har ju tidigare i den här bloggen försökt frammåla mig själv som framstegsvänlig och allt annat än konservativ, men i det här inlägget kommer stofilen i mig skymta fram. Jag kommer inte bara antyda att kvällpressen är en del av den kulturskymning vårt land är stadd i, jag kommer också vifta med språkbatongen.

Expressens löp idag löd: "Michael Jackson död inatt." Det är inte okej. Som bekant brukar rubriker skrivas med en slags satsförkortningar. "Polisen misstänker: Mona på tjocken" betyder "Polisen misstänker att Mona Sahlin är på tjocken" Men vilka ord sätter man in i Expressens löpsedel för att få en korrekt sats? Hade det bara stått "Michael Jackson död" skulle man förstås trycka in ett är, men det går ju inte eftersom "inatt" säger att satsen skall stå i preteritum. Rubriken blir alltså: "Michael Jackson var död inatt". Vilket alltså innebär att han mirakulöst har tillfrisknat från sin död idag.

Jag säger som kungen av pop: What have we done to ourselves?

11 kommentarer:

  1. för tidigt att skämta om

    SvaraRadera
  2. Min kära fru och jag firade ettårig bröllopsdag idag. Hon reagerade på Aftonbladets löp: "Michael Jackson mystiskt död". Hon kunde inte förstå hur man kunde vara annat än död när man dött och undrade var mystiken kom in. Jag tror inte kvällspresslogiken biter på henne, vilket väl är bra.

    SvaraRadera
  3. Anders: Du har så rätt. Hade jag kunnat vrida klockan tillbaks hade jag bara skrivit: "I want you back..."

    MrJones: Hon har så rätt, din fru sen ett år (grattis). Att jag inte tänkte på det. Jag såg ju den också. Men kanske var det den där uppståndelsen idag de syftade på. Det skulle ju onekligen vara mystiskt.

    SvaraRadera
  4. För att inte riskera att skriva som en kvällstidning följer är en fråga. Skriver man "här för leden", "här förleden" eller "härförleden"? Jag har själv lyckats utesluta "härför leden" och är faktisk lite småskeptisk till "här för leden".

    SvaraRadera
  5. Kewin: Bästa stavningsguiden är så gott som alltid Google. Och googlar man får man reda på att härförleden används betydligt oftare och av de tyngsta elefanterna. Så det är så man skriver det.

    Ett undantag från Google-regeln är ordet för att dela säng med fötterna mot den andres huvud. Formen "skavfötters" är extremt mycket vanligare än de egentligen riktiga formerna skaföttes och skaffötes. Men så kan man ju inte ha det någon längre tid, så i senaste upplagan av ordboken föll Svenska akademien till föga och godkände "skavfötters" trots att ordet från början inte har något med att skava att göra.

    SvaraRadera
  6. Michael Jackson blev död inatt.

    SvaraRadera
  7. Michael Jackson hittades död inatt.

    SvaraRadera
  8. Michael Jackson mötte allt för tidigt sin död inatt

    SvaraRadera
  9. Michael Jackson är död inatt. Liksom alla andra nätter.

    SvaraRadera
  10. Klart och koncist, Anders.

    SvaraRadera