måndag, juni 29, 2009

Hur är gudagott att vara?

Jag tittar på idéskissen till hur nya Stortorget i Malmö är tänkt att bli. Som ofta när jag ser stadsarkitekters visioner kommer jag osökt att tänka på religiösa bilder över paradiset - ni vet sådana som till exempel brukar finnas i Jehovas vittnens tidningar. Samma lagom asymmetriskt utplacerade människor. Alla åldrar, kön och etniciteter representerade i lagom doser (alla är dock själklart medelklass) och alla umgås härligt otvunget. Och de är aktiva. De tar på ett onaturligt naturligt sätt del av det offentliga rummet som vore parkerna och torgen deras vardagsrum, som vore hela mänskligheten deras familj. Det finns ju något tilltalande i det här. Stadsarkitekterna och vittnena verkar slå an en ton i vårt kollektiva undermedvetna. Det är så här vi tänker oss det utopiska, det paradisiska. Alla tillsammans.

*Uppdatering*

[Här har jag tagit mig friheten att ta bort allt som var ogenomtänkt, samt fick mig att framstå som en som inte gillar människor, parker eller torg. Någonstans hade jag möjligen någon slags vag poäng, men sommarstiltjen och solgasset måste ha suddat bort all dess skärpa när jag skulle formulera den. Man bloggar sämre på sommaren. Tillbringar hellre dagarna i parker eller på torg, och njuter av att titta på alla fantastiska människor.]

5 kommentarer:

  1. Den där slutsatsen känner jag mig lite skyldig till...

    SvaraRadera
  2. Det vet jag just inte, men det är möjligt att jag projicerar lite av mitt eget småbarnsföräldersrevirpinkande på hela mänskligheten.

    SvaraRadera
  3. folk vill myllra nu på sommaren, i parken och på uteserveringar. de vill inte sitta inne i sina varma lägenheten. på vintern är det en annan femma.

    däremot är folk lite blyga, och även allmänt ovilliga att interagera hej vilt - speciellt om det finns en risk att andra vill knyta kontakter men att de själva redan har tillräckligt med vänner.

    SvaraRadera
  4. Joakim: Du har så rätt. Det var väl egentligen något sånt som var min lite luddiga poäng. Men det blev ett ganska dåligt blogginlägg, överhuvudtaget, som dessutom låter mer neggo än jag tänkt. Jag lovar bättring.

    SvaraRadera
  5. jag tyckte ändå att det var ett bra inlägg med klara poänger, särskilt första delen men även den om att man inte vill umgås hursomhelst med vem som helst om man har ett överflöd av sociala möjligheter. det har till exempel hänt att jag inte blivit bjuden på någon middag eller fest.

    SvaraRadera