tisdag, mars 17, 2009

Det man inte har i huvudet

Jag är i grunden en optimistisk själ. Jag menar på det hela att det mesta blir bättre och det är sällan jag känner att jag till exempel vill stämma in i olyckskörer om att Sverige har blivit allt mer obildat och fördummat.  Idag har jag dock börjat tvivla, inte bara för att min dotter verkar ha förlorat en tredjedel av sitt aktiva ordförråd (interjektionen mu).

Slår man upp rebus i Nordisk familjebok från 1915 får man, utöver förklaringen att ordet betyder bildgåta också en exemplifiering med följande bild.


Se på den en stund. Känn förvirringen växa. Hur du känner dig allt dummare. Inse att det fanns en tid - för inte ens hundra år sedan - då någon kunde konstruera en sådan här rebus, med syfte att bli förstådd, åtminstone av de kluriga. Att det fanns en tid då en encyklopedist kunde plocka upp en sådan här bild som ett bra standardexempel på en rebus.

Det hela blir dock värre. Om man i uppslagsverket kikar under bilden finns nämligen en uttydning. Den lyder Tjocka hindrar signalering. För det första tog det en sekund innan jag ens fattade vad meningen betydde - att någon typ av visuell signalering blivit omöjlig på grund av dimma. Men hur man kan få bilderna till meningen övergick mitt förstånd. Jag var tvungen att googla för att förstå att grisen i soffan var tjocka djävulen (hin håle, ni vet), att det han gör när han röker den där besynnerliga orientaliska pipan är att han drar sig, och att bävern är en nalle. Är vi så förstockade? Jag får trösta mig med att min dotter i dag gick tre steg.

10 kommentarer:

  1. Är detta priset vi betalar för att vara bra på data? Förlorar man något när man vinner något nytt?

    SvaraRadera
  2. jag tycker mest de var konstiga förr och att det är bättre nu.

    SvaraRadera
  3. Själv tycker jag framförallt att det var bättre stil på de tjocka förr-i-tiden. Kolla divanen! Dagens typbild av tjocka människor är istället en deprimerad figur med McDonaldspåsar i bägge labbarna. Kanske beror nedgången på att hr Djäfvulen tagit sin skyddande hand från tjockskapen nu när den blivit så vulgärt vanlig?

    SvaraRadera
  4. Jag måste erkänna att jag fortfarande inte begriper. Visst tjocka och L:et samt ring i signa l e ring

    Men hur blir björnen hindrar signa er ?

    SvaraRadera
  5. Jag känner mig inte så dum för rebusar har aldrig varit min starka sida. Spinner vidare lite på Joars tankar och tror att Hin Håle själv för länge sedan fallit för sina egna påhittade frestelser (detox, atkins, GI, du är vad du äter, Tarmsköljning, ät fett bli smal.. osv listan är lååång). Och är numera en lång senig atlet med en en hjärtmuskel på storlek med en fotboll.

    SvaraRadera
  6. Det var en ofantligt svår rebus den saken är väldigt klar.

    SvaraRadera
  7. Jag som just skrev mitt livs första bloggkommentar måste lägga till att så klokt och praktiskt! Att man slipper skaffa sig ännu en förbaskad registrering man ska försöka komma ihåg användarnamn och lösenord till. Man bara loggar in med sitt Google-konto!

    SvaraRadera
  8. Kristofer: Inte märkligt. Den är som sagt löjligt svår. Men det är alltså TJOCKA HIN (feta djävulen) + DRAR SIG (slappar) + NALLE - L + RING.

    Och apropå djävulens kroppskonstitution, tänker man inte överlag honom som en riktigt senig en?

    SvaraRadera
  9. Detta är utan tvekan det bästa jag någonsin läst.

    SvaraRadera
  10. Oj. Jag är överväldigad, Staffan! Bättre än Bibeln, Marx och Astrid Lindgren? Jag tackar och hoppas på Nobelpris.

    SvaraRadera