måndag, mars 23, 2009

Okända djur

Vi har någon slags baggar i vårt skafferi. Det kryllade i det inplastade bulgurpaketet - inplastat för att vi tidigare haft baggar i skafferiet. Vi har inte hittat dem någon annanstans än i bulguren så kanske är det något litet ägg som finns kvar sedan den tiden. Det är märkligt att de liksom bara kan dyka upp så där, och sen leva i upphöjd tysthet likt den tolfte imamen tills de hittar ett annat skafferi. Nästan svårt att tro på. Min nästan ett sekel gamla gammalkyrkliga farmor har inte svårt att tro att Jesus gick på Genesaret eller att Bileams åsna kunde tala, men kvalster tror hon inte på för hon har aldrig sett några. Jag förstår henne litegrann. 

Något som jag har ungefär lika svårt att tro på är lymfsystemet. Jag är enormt fascinerad av lymfsystemet. Jag vet dock mycket lite om det. (Möjligen är det en förutsättning för att bibehålla sin fascination inför något att man inte vet allt om det.)  Lymfsystemet är blodomloppets lite okända och anemiska nästkusin. Just nu, i din kropp, gurglar lymfa omkring i lymfkärlen och dränerar din vävnad. Är det inte märkligt? Lyckas den inte med detta får du lymfödem, vilket är ett fantastiskt ord. Dessutom har lymfan någon slags poäng för immunförsvaret som jag inte riktigt kan redogöra för. Möjligen vet jag med detta ändå mer än lymfsystemets upptäckare Olof Rudbeck (som ju var en av Sveriges första vetenskapsmän, på 1600-talet, och som också bevisade att Sverige var Atlantis och grunden för all civilisation, med hjälp av den vetenskapliga metoden fantasi).
Glimmande lymf

Just nu, i luften, finns ytterligare en sak jag inte riktigt tror på, nämligen pollen från al. Jag vet det för att det kliar så gräsligt i näsan och ögonen på mig, och al är det enda pollenprognoserna flaggar för. Jag vet inte ens hur en al ser ut, men ändå ger de sig på mig. Blåser sitt pollen på mig, låter det färdas genom min lymfa till lymfknutorna som är så klent kontruerade att de slår på stora trumman och ropar "Fiende!", ser till att histamin utlöses och får näsan att rinna. Eller något sådant. Jag vet heller inte anledningen till att man får allergi, men där är jag i gott sällskap. Vetenskapsmännen kliar sig i huvudet och skyller på gener och miljö. På något sätt har det med välstånd att göra tror de. Västtyskland hade mycket mer allergi än Östtyskland men i det enade Tyskland är det lika illa i alla vädersträck. Kanske de skulle få lite mer kläm om de använde sig av den vetenskapliga metoden fantasi.

4 kommentarer:

  1. Det bästa man kan göra för att ungarna inte ska utveckla allergi är kanske, i dagens förvirrade forskarläge, att varken ha det städat eller smutsigt hemma. Hur ofta ska man städa då?

    SvaraRadera
  2. Tja faster, man ska nog inte vänta tills man får pälsängrar iallafall, men kanske precis före deras ankomst om den nu skulle kunna mätas på ett smart sätt, typ med en metalldetektor eller motsvarande.

    David jag har en bok med fina bilder på lymfan där hela lymfsystemet är grönt. Du kan få låna den. Jag rekommenderar också ett annat organ: Njuren, mycket mer fascinerande än jag någonsin vågat hoppas på.

    SvaraRadera
  3. Lymfa är samma sak som flegma som redan de gamla grekerna kände till? Är det bulgurbaggar från Bulgarien som rubbar dina vätskor?

    SvaraRadera
  4. Susannah: Grön lymfa! Det kan inte bli bättre. Ja, kanske ska jag någon gång också våga mig på att intressera mig för andra delar av kroppen, men så länge håller jag mig till lymfkärlen och de lymfatiska organen: brässen, mjälten och så vidare.

    Joakim: Jag vet inte jag. Är inte flegma mer allmänt slem? Gamle Olle var i vilket fall först med upptäckten av själva systemet. Möjligen hade någon upptäckt lite spilld lymfa tidigare, men det är i så fall inget att gråta över. Bulgarbulgurbaggar är väl för övrigt rent humbug.

    SvaraRadera