torsdag, mars 19, 2009

Unn i Förbudssverige

Idag är det som bekant lillsöndag och jag passade därför på att unna mig. Att unna sig innebär ju i regel att man inmundigar något hälsofarligt, och jag klunkade till lunchen i mig en dryck så vådlig att den var totalförbjuden i Sverige i mer än en tredjedel av förra århundradet. Nej, jag talar inte om absint - som fick min gamle klass- och resekamrat Arvid att en natt i Tallinn enbart tala pigeon english. "I deserve floor" motiverade han att han vägrade lägga sig i hotellsängen. Inte heller syftar jag på GHB - en drog som är så lätt att överdosera att den som använder den förtjänar ett icke-poshumt Darwinpris

Min måltidsdryck var en Pripps blå 3,5. Mellan 1917 och 1955 - dvs. ungefär mellan de svåra rebusarnas tidsålder och tvättmaskinens inträde i hemmen - var nämligen all öl starkare än 2,8 förbjuden i Sverige. Visst är det märkligt! Man kan ju se dem framför sig, Albert- och Herbert-gubbarna på ölkaféerna från den här tiden. Men det de hade i glasen var folkis av svagaste sort. Pilsner kallades det, och drycken var så illa ansedd att dåliga filmer uppkallades efter den. Anledningen till att den var illa ansedd var förstås att den, som de av er som någongång varit i yngre tonåren vet, i princip är omöjlig att dricka sig berusad på. Ville Arbert eller Herbert unna sig en kristusfylla var de därför tvungen att lomma iväg till systembolaget med sin motbok och lite pengar och hämta ut de tre liter starksprit - fyra före kriget - de lagstadgat hade rätt till i månaden. 
   Folkis?

Nu ska jag lyda Joars råd - att inte falla för frestelsen att skriva för mycket och för ofta - och unna mig några dagars tystnad. Men om ni vill veta när jag skriver härnäst kan ni fylla i er mejladress i rutan här till höger så kommer det rassla till i er inbox när det är dags. Trevlig helg!

7 kommentarer:

  1. Jag trodde till mitten av andra meningen att du skulle skriva om kaffet. Hellre får de förbjuda ölet igen än kaffet.

    Vad kan djävulen på andra axeln säga för att fresta dig till ännu några inlägg?

    SvaraRadera
  2. Mitt huvud är tomt (så när som på en liten liten idé som kanske blir ett ämne nästa vecka) och min kalender är full. Grodettårsdag ska firas på farbrorsfödelsedagen. Farmor och farper, mormor och morfar kommer. Så det får allt vänta lite.

    SvaraRadera
  3. Inte mycket till frestelse alltså. Hälsa grodan med en rolig min!

    SvaraRadera
  4. du är så fattig. följ inte joars råd. följer din blogg med nöje och vill gärna avsluta både fredag, lördag och söndagskväll med en liten betraktelse.

    men tänk vad nära det blev 100% alkoholförbud vid rusdrycksomröstningen 1922. då kanske vi alla hade haft en pingstväns skräckblandande förtjusning inför alkohol.

    SvaraRadera
  5. Jag har dig som rss-feed så jag förväntar mig ett inlägg om dagen. Minst.

    SvaraRadera
  6. Mina varmaste gratulationer till pappaledighet och blogg! Jag hade verkligen förträngt episoden i Baltikum och det var trevligt att bli påmind om den, det tycks som att jag även förtjänat att ha Baltländerna som ansvarsområde i mitt nuvarande jobb (som facklig ombudsman). Ser fram emot att följa bloggens fortsatta utveckling! Här skriver förresten vi (jag själv dock pinsamt lite å det senaste):langreinatlandet.blogspot.com
    Allt gott /Arvid

    SvaraRadera
  7. AAL! Trevligt! Ja, jag ber om ursäkt för mitt avslöjande. Det strider väl antagligen mot allt vad PUL heter, och jag hoppas att det inte föranleder några Wanja-liknande tråkigheter i din TCO-tjänst. Att inte Expressen skriver att baltikumombudsman missbrukade grön sprit och kränkte estniskt hotell. Jag ska följa er blogg!

    SvaraRadera