söndag, mars 22, 2009

Nostalgi

Peter Englund skriver någonstans några mycket kloka och intressanta rader om nostalgi. Tyvärr kan jag inte hitta dem, och hade jag gjort det skulle det säkert visa sig inte alls vara så smart, nytt och bra som jag mindes det. 

Jag är en rätt oromantisk person, men är det något som jag håller omgivet av mystiskt skimmer är det minnen från fornstora ögonblick i mitt liv. Barndomens julaftnar, familjeläger och finmiddagar med kloka vuxna man kunde tjuvlyssna på. Sådant som jag kommer att vara med om att plantera i Grodans liv om några år. Vad skulle hända om man fick åka tillbaka i tiden? Uppleva det där man såg som så magiskt på nytt?  Harald, take it away!


5 kommentarer:

  1. Harald lade grunden för mitt behov av fredagsmys framför tv:n. Tyvärr är det alldeles för lite som kan tillgodose detta behov idag. Ingvar, Harald, Sven - kom tillbaka!

    SvaraRadera
  2. Sven?

    Ja, Harald hade samma inverkan på mig. Men när man ser honom stapla de där mackorna undrar man lite hur det gick till.

    SvaraRadera
  3. jag gissar melander.

    undrar hur det har påverkat oss att vi växte upp i en tid när en person som i maklig takt staplar formbröd och benämner varje "påläggsgrej" utan vare sig ett leende eller ögonkontakt med kameran, kunde anses vara karismatisk...

    anders: vi har ju skavlan.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker Harald är roligtare än Roll on-mannen.

    SvaraRadera
  5. Klart jag menar melander. Är jag den ända som gärna hade sett Harald stapla mackor även nu på fredag?

    SvaraRadera